جستجو
Close this search box.
جستجو

از جراحی دندان عقل تا هدف گوشکن

خوب ی نوشته ی کاملا ساده از من کاملا پیچیده دارید می خونید و اصلا هم مجبور نیستید بخونید. من قبلا که گوشکن ی وبلاگ بیشتر نبود، گاهی وقت ها، هر روزم رو یادداشت میذاشتم و الان اگه کمتر میذارم، واسه مشغله های زیاد و رعایت عمومی شدن اینجاست ولی دیگه میخوام رعایت نکنم چون به شهروز و بعضی از بچه های دیگه گفتم میخوام ی وبلاگ شخصی بزنم. بهم گفتند چرا؟ گفتم چون نمیشه اینجا مرتب یادداشت گذاشت. گفتند خیر. اینطوری هام که میگی نیست. تا حالا شده یادداشت بذاری کسی بهت بگه چرا؟ گفتم نه. گفتند پس بیخود قضاوت نکن. دیدم حرف‌شون کاملا منطقیه و این مسئله فقط در مورد من نیست. شما هم میتونید یادداشت های خودتونو اینجا بگذارید البته بعضی ها یادداشت دو خطی میذارند و انتظار دارند پست‌ها‌شون منتشر بشه که باید به این دسته از افراد عرض کنم آخه قربون شکل ماهت! یادداشت های دو خطی، فقط به درد مود فیس‌پوک و اسکایپ و توییت می خورند نه به درد انتشار توی گوشکن که همه انتظار دارند حد اقل از هر پستی، نصف صفحه به بالا نصیب‌شون بشه. راستی از پستچی گرامی ممنونم که من نسیب رو اینجوری غلط با س نوشته بودم و بهم گوشزد کرد نصیب رو با ص بنویسم. واقعا چه سوتی بزرگی! حالا اگه همین سوتی رو هم صوتی ننویسم و قات نزنم و اشتب نکنم خعلیه!

خلاصه که بگم اینجا برخلاف انتظار بعضی ها که گوشه کنار میگند گوشکن باید ی سایت صرفا آموزشی باشه، تنها آموزشی نیست. بلکه آموزشی، تفریحی، و در جهت استقلال شما ها و ما هاست. قرار نیست انتظار داشته باشیم اگه اینجا بیست تا تیتر زده میشه، همش دانلود برنامه ی فلان، دانلود آموزش بهمان، پادکست صوتی بیسار باشه و همش فرو رفته باشیم توی برنامه و آموزش. بالاخره دل‌نوشته ها، اخبار مهم در زمینه ی نابینایان، تجربه های شیرین و تلخ و پر‌ارزش شما هم‌محلی ها، خاطرات، آموزش های کار های روزمره، کار های فنی، مهارت های شخصی، مهارت های زندگی، منابع مطالعاتی دست اول، مطالب طنز و خنده‌دار و یکپارچگی با جامعه ی چشم‌دار ها هم جزو اهداف این سایت هست و اگر کسی میگه گوشکن مثل قبل نیست که همیشه پر از  آموزش بود، باید بهش بگیم اتفاقا اون اوایل که گوشکن اونطوری بود، اصلا هم خوب نبود! الان خوب شده که از شیر مرغ، تا جون آدمیزاد توش پیدا میشه. مثلا فرض کنید یکی از بچه های با حال و با وفا مثل محمد میر‌قاسمی، مگه چقدر وقت و انرژی میتونه بذاره؟ بالاخره همینطور که اون آموزش ی برنامه رو توی محله واسه ما میذاره، انتظار داره ما هم تجربیات خودمونو توی محله واسش بذاریم دیگه! نه؟ اینطور نیست؟ خوب. پس این از این که حرفامو باید ی جایی می گفتم و توی این یادداشتم گفتم. ضمن اینکه به شدت از همه ی شما که فعالانه منتظرید ی ایده ی غیر کپی و ی ایده ی نوی غیر تکراری به ذهن‌تون بخوره و می آیید اون ایده یا مطلب یا پست یا آموزش یا برنامه یا تجربه یا خاطره یا کتاب رو با هم‌محلی ها به اشتراک می گزارید، به شدت هرچه تمامتر تشکر می کنم و واقعا دمتون گرم! دمتون داغ! دمتون آتشین و سوزان! ایول به شما! شما الان کاری کردید که گوشکن، پر‌محتوا‌ترین سایت نابینایان فارسی‌زبان شده و اکثر پست هاش غیر کپی و تازه هستند. بالاخره تشکر از این همه زحمت داوطلبانه که کشیدید، می کشید و خواهید کشید، بر من واجبه! بی خیال. ی کمی هم بزنم جاده خاکی!

متأسفانه از اون جایی که من ی مقداری سوسولم، توی این دو هفته که ی دندان عصبکشی، ی دندان جراحی، چهار تا دندان پر و ی دندان روکش باید میشدند، کلی هوای خودمو داشتم. از کباب برگ یا کباب پر بگیر خوردم تا جیگر و دل و قلوه و شیر موز و شیر نارگیل و شیر پسته و سوپ و خورش ماست و بستنی و هرچی خوبه و هرچی تقویت داره!

پر کردن دندان اصلا درد نداره. به هیچ وجه. چون همچین لیدوکایین تزریق می کنند توش که اگه با اره برقی هم ببرندش متوجه نمیشی و با خودت میگی دنیا چه خوبه. فقط ممکنه یکی از عوارض پر کردن که از همه بدتره دچار شما بشه که شایدم نشه. من چهار تا دندان توی این دو هفته پر کردم که یکیش به این عارضه دچار شد. اونم اینکه بعد از اینکه پر شد، فعلا ی شش هفت روزی هست به آب یخ، غذای شیرین، جویدن، چای و مایعات داغ، حساس شده و به شدت درد می گیره. دکتر بهم گفت طبیعی هستش و ی بیست سی روز که بگذره، درست میشه یعنی خوب میشه.

و اما عصبکشی ی مقداری درد داره که زیاد نیست. درد هم نیست. مثل حالت ضعف رفتگی می‌مونه و فقط اونم ی ده پانزده روزی حساس میشه به فشار جویدن ولی به آب گرم و سرد مثل دندانی که پر کردی حساس نیست چون در واقع دندان مرده و دیگه حس نداره. برای اینکه دندان عصبکشی شده دیگه زنده نیست، آسیب‌پذیر‌تر میشه و هر آن ممکن هست که در اثر جویدن غذا یا مواد داغ یا سرد، با وجودی که درد نداره، دیواره های دندان خرد بشند، بریزند پایین و دندان شکسته بشه یا کلا از هم بپاشه که باید کشیده بشه و حیفه. برای جلوگیری از این موضوع، دندانی که عصبکشی شده و در واقع مواد توش خالی و تمیز شده، باید روکش بشه. امروز که رفتم کلینیک، کلا کار های دیگه ی دندان هام تمام شده بود و فقط مونده بود یکی تراش دندانی که عصبکشی شده بود برای قالبگیری ساخت روکش و یکی جراحی دندان عقل نهفته ای که گوشه ی فکم قائم شده بود. از تراش دندانم ناراحت شدم. درد نداشت. دکتره کارشو توی بی حسی و سرعت کار وارد بود ولی ناراحتیم از این بود که بخشی از دندانم تراشیده شد و از دست رفت. البته بازم نسبتا زود به دادش رسیدم چون چند روز دیگه که قالب روکشم آماده بشه، می چسبانندش روی دندانم و دیگه نیاز نیست شکسته بشه و کشیده بشه. یعنی هنوز ریشه ی دندانم را حفظ می کنم و این خوبه!

جراحی دندان عقل، از اون مواردی بود که من سوسول نسبت بهش حس استرس‌ناکی داشتم. توی اینترنت خونده بودم که خیلی خونریزی داره، از همکارامم شنیده بودم که خیلی درد داره. خصوصا بعد از اینکه اثر بی‌حسی تمام بشه. هنوز اثر بی‌حسی تمام نشده که بگم چقدر درد داره. خدا به دادم برسه. من تحملم کمه! فعلا واسه احتیاط ی عدد کپسول مگافن خوردم که اگه قرار شد دردی بعد از اتمام بی‌حسی باشه، دردش کمتر بشه. 45 دقیقه بعد از جراحی، گاز روی دندانم رو برداشتم و دو عدد بستنی با همون طرفی که دندانم جراحی و درآورده شده بود خوردم تا خنک بشه و هم زودتر بسته بشه و هم یخ بشه درد و خونریزیش کمتر بشه. یک لیوان آب‌نمک هم درست کردم گذاشتم توی یخچال تا خنک بشه و بعد قرقره کنم که دهانم ضد عفونی بشه. فعلا باید چیزای یخ بخورم. چیزای نرم و یخ. خورش ماست، سوپ سرد، بستنی، آب‌نمک خنک. هرچی دمای دهانم بالاتر بره، احتمال باز شدن زخم، خونریزی و مصیبت های بعدش بیشتر میشه.

در کل که برای پر کردن یا تراشیدن، با ی مته دندانت رو سوراخ می کنند، برای عصبکشی چند عدد سوزن فرو می کنند توی دندانت و برای جراحی، با تیغ یا کاتر، بخشی از لثه رو شکاف میدند تا دندان رو بکشند و بعد بخیه می زنند. همیشه هم ی دستگاه مکش توی دهانت میذارند تا آب‌دهن رو از دهن بکشه بیرون که هم واسه فرو دادن اذیت نشی و هم محیط کاری توی دهان خشک باشه. ی قالب سفت هم روی دندونم گذاشتند و برداشتند که داخلش ژله ای بود تا شکل دندانم روی قالب هک بشه و از روش روکش رو بسازند.

همین دیگه. به نظر من، به جای جیش، بوس، لالا، باید بگیم جیش، مسواک، بوس، بعد لالا. حالا کوچیکا که دندان های شیری دارند هیچی، اینا دوباره دندان در مییارند ولی ما بزرگ ها باید خیلی مواظب دندان های تجدید‌ناپذیر خودمون باشیم. تازه من این کارا رو که یک میلیون تومان خرج برداشت، با کمک بیمه ی تکمیلی ای که داشتم انجام دادم وگرنه خدا میدونست چقدر خرجم میشد. من همه ی این کارا رو به جای یک میلیون تومان، فقط صد هزار تومان دادم و اون نهصد هزار تومان باقی رو بیمه ی ایران داد واسم. مسواکی که چند وقت ی بار می زدم رو دیگه همیشگیش کردم و دیگه حاضر نیستم دندان هام رو بیش از این در معرض خطر قرار بدم. فقط وضعیت یکی دو تا از دندان هام بد هستش. یعنی کجند و ارتودنسی نیاز دارند که بیمه ی تکمیلیم پوشش نمیده و حدود دو میلیون تومان خرج داره. باید پولامو جمع کنم دندان هام رو مرتب کنم. طول درمان ارتودنسی بین شش ماه تا هجده ماه طول می کشه ولی قبل از درمان باید پول جمع کنم. پووووول! فعلا که نمیتونم حرف بزنم چون جراحی کردم و اینه که معمولا تماسامو جواب نمیدم.

هیچی دیگه. خوندید یا نخوندید، بدتون اومد یا خوشتون، نمیدونم. فقط فعلا نوشتم که نوشته باشم. واسه دل خودم نوشتم. هفته ی دیگه میرم واسه کشیدن بخیه های جراحی امروزم و چند روز دیگه هم واسه روکش. اگه تجربه ای دارید که به من کمک می کنه، خوشحال و ممنون میشم واسم بنویسید.

چاکرات همگی دربست، عمو مُجی!

لذت ببرید از زندگی!

۵۰ دیدگاه دربارهٔ «از جراحی دندان عقل تا هدف گوشکن»

سلام موجی
میگم خوب به خودت میرسیااااا
بابا اینجوری که تو میخوری به تاجیکستانم نمیتونی مهاجرت کنی خخخخخخخخ
شوخی کردم قشنگ به خودت برس معجون رو هم تو برنامه بخور بخورت قرار بده

کشیدن معمولی نیست ببم‌جان! لثه پاره شده بعد دندون از توش درآورده شده، میفهمی؟ کوری بد دردیه والا. تنها هم باشی بدتر. اگه چشم داشتم، حد اقل توی آینه می دیدم داره خون مییاد، نمییاد، چه مرگشه! الان دهنمو نمیتونم باز کنم. نه میشه چیز خورد، فقط میشه نوشید که من ی کوچکولو شوری که تو دهنم حس می کنم، میگم یا حضرت شلغم! خون افتاد، داره خون مییاد، کممممککک، خوووون! خخخووونننن! بعدشم نوش جونم هرچی خوردم! بعدشم بعله. از این به بعد، دیوونه‌بازی‌های من شاید غیر قابل تحمل بشه. هشدار داده باشم، نگید نگفتی! دندون عقل بوده، الکی که نیست!

سلام آخی مجتبی چه قدر سختی کشیدی این چند روز انشاء الله زود خوب بشی و کارت به اون جاها نکشه که زخمت باز بشه خون ریزی داشته باشی
امیدوارم پول برای درست کردن بقیه دندونهات هم جور بشه با اون حرفتم کاملا موافقم گوش کن خوبیش به اینه که همه چی توش پیدا میشه اگه فقط آموزشی بود خسته کننده میشد راستی من عصب کشی کردم قبلا
کشیدن دندون و این چیزها هم داشتم خب قرص مُسکن مثل بروفِن خوبه گل میخک هم برای تسکین درد خیلی خوبه بقیه چیزها رو هم که خودت گفتی مثل غرغره کردن آب نمک و چیزهای خنک موفق باشی و هرچه زودتر خوب بشی.

چاکریم. من از هیچیش واهمه ندارم. نه از دردش نه از اذیت هاش. نه از حتی غذا نخوردنش و حرف نزدنش. فقط نگرانیم میزان خونریزیش هست که هست یا نیست و اگه هست چقدره و اینکه در اثر بالا پایین شدن فک، بخیه ها شکافته نشن. دیگه هرچی بشه باقیش خیالی نیست. مِقسی که هستی. گوشکن رو من همینطوری که هست دوس دارم!

سلام آقا مجتبی…ممنونم که برامون نوشتی
من که فقط توی خاطرات و داستانها میرم و دلنوشته و شعر و تجربه های بچه ها و کتاب صوتی ها
یعنی اگه گوش کن اونطوری بود من اصلا توی گوش کن نمیومدم.
واااای دندون پزشکی را هم که نگو….تقریبا سه ساله برای اورتودنسی میرم…حتی فکمو هم جراحی کردم من تا کامل جواب بده..الان دیگه فقط شبها پلاک میگذارم…دندونام صاف شده…ولی خیلی خوبه حتما برو…قیمتشم خوبه برات چون من ۲ونیم دادم.الان شده اینجایی که میرم شده ۳ تومن.هرسال انگاری ۵۰۰ میارن روش.زودتر برو گرون نشده…اینجایی که من میرفتم قسطی میدادمش…بعضی مراکزدندون پزشکی بیمه ها اورتودنسی با بیمه حساب نمی کنند ولی این مزیتو داره که قسطیش می کنند…شما هم از بیمه ات سوال کن…منتظر پول جمع کردن نشو هر سال گرون ترش می کنند.

تمامی مریخیا بی تحمل و به قول عدسی سوسولند . گویا نبین های مریخی گوی ناز نازو بودن را از بقیه مریخیان ربوده اند هههه
میگم نکنه ناز نازو رو نازا بخونه ههههه الفرار

اولش بهت خواستم بگم : مرد هم مردای قدیم که خمپاره میخوردنو جیکشون در نمیومد . ولی بعد با خودم گفتن مشتبهی ی نبین و اگه لباسش یا بالشش خونی بشه چه خاکی توی دهنش کنه هاهاها
خلاصه اینی که میگم انجام بده تا خونریزی نداشته باشی
مقداری نمک در چای دم کشیده نسبتا غلیظ حل کن و با این محلول چند بار دهانت را بشور.
اگه صفحه خونا نخوند خاکو بریز توی دهنشون . خخخ بگو که بنویسم برات چون کپیه .

نمیدونم چون توی اون توصیه هات نوشته روز اول دهنو نشویید من امروز این کارو بکنم یا نکنم؟ البته که مشکلم دردش نیست. فوقش ده تا ژولوفن و بروفن و مگافن و رسوب توی کلیه ها و مرگه ولی این کثیف‌کاری ناشی از خونریزی بی‌اختیار در خواب رو چه کنم؟ فعلا ی تدبیر جالب اندیشیدم. ی سفره ی بار مصرف انداختم روی تشک، ی کیسه زباله ی استفاده نشده هم کشیدم روی پشتی، پتو هم روی خودم نکشیدم. فعلا که جواب داده! خخخ

یعنی میخونه ؟ نمیخونه ؟ کم دغدغه و درگیری دارم ، این خوندن صفحه نخونا هم قوز بالاقوز خخخ ای خدا داد من ازین نبین ها بستان و قوزی بر سرو پشتشان قرار بده هاهاهاها اوهی مشتبهی نخند که باز میشه خخخ نخ بخیه ها چینی بوده هههه
مراقبت های لازم بعد از عمل جراحی دندان

۱ – تکه گاز گذاشته شده بر محل دندان کشیده شده را به مدت حداقل نیم ساعت با فشار ملایم فک در دهان نگهدارید.

۲ – به علت طولانی بودن زمان بیحسی (معمولاً ۴-۳ ساعت) و بیحس بودن بافتهای نرم اطراف دندان، مواظب باشید لب، گونه یا زبان گاز گرفته نشود.

۳ – از شستشوی دهان در روز جراحی خودداری نمائید و از مک زدن و خالی کردن مکرر آب دهان اجتناب نمائید.

۴ – از روز دوم دهان را به آرامی با سرم نمکی شستشو یا آب نمک رقیق شده و یا محلول ضد عفونی تجویز شده، بعد از هر وعده غذا و در ساعات بیداری، هر سه ساعت شستشو دهید.

۵ – مقداری نشت خونابه به مدت چندین ساعت بعد از جراحی دهان طبیعی است. در صورت بروز خونریزی تکه ای گاز استریل بر موضع قرار داده و با فشار ملایم دندانهای مقابل بر روی آن به مدت ۳۰ دقیقه نگهدارید. در صورت ادامه خونریزی این عمل را تکرار نموده و از تعویض گاز با فاصله های زمانی کمتراز ۳۰ دقیقه خودداری نمائید.

۶ – بعد از انجام جراحی بر روی جراحت داخل دهان قشر خاکستری رنگی ممکن است دیده شود و دهان تا چند روز بدطعم و بوی نامطبوعی دارد. این حالات طبیعی بوده و نشانگر وجود عفونت نمی باشد.

۷ – روز اول رژیم غذایی مایع یا نرم ولرم یا سرد داشته باشید و از روز بعد در صورت عدم ناراحتی از غذاهای معمولی می توانید استفاده کنید (با طرف دیگر فک غذا جویده شود). صرف مایعات و غذاهای کافی و مقوی بعد از جراحی ضروری بوده و در التیام و بهبودی شما تأثیر بسزایی دارد. مراقب باشید از فشار مستقیم لقمه غذایی بر روی ناحیه بخیه زده شده تا یک هفته اجتناب شود.

۸ – تورم و درد بعد از جراحی قابل انتظار است. کاربرد کمپرس سرد(کیسه یخ) از خارج دهان، بعد از جراحی و ادامه آن در روز اول (متناوباً) در کاهش تورم مؤثر است.

۹ – حداکثر تورم در مدت ۴۸-۲۴ ساعت بعد از جراحی بوجود می آید که سپس تدریجاً کاهش یافته و طی ۱۰-۷ روز از بین می رود.

۱۰ – گاهی اوقات بعد از کشیده شدن دندان، لخته خونی از حفره دندان کشیده شده جدا شده و عارضه ای بوجود می آید که اصطلاحاً درای ساکت (حفره خشک) نامیده می شود. این عارضه چند روز بعد از درآمدن لخته ایجاد شده و درد نسبتاً شدیدی دارد. در صورت حادث شدن این عارضه با کلینیک تماس بگیرید.

۱۱ – بعد از جراحی تا چند روز از کشیدن سیگار و پیپ و استفاده از نی برای نوشیدن مایعات خودداری نمائید.

۱۲ – قرار دادن دو بالش در زیر سر به هنگام استراحت توصیه می گردد.

۱۳ – مسواک زدن دندانها از روز بعد از جراحی بدون اشکال بوده و دقت نمائید به مدت یک هفته از مسواک زدن مستقیم بخیه ها خودداری شود.

۱۴ – یک هفته بعد از عمل جراحی جهت کشیدن نخ های بخیه به کلینیک مراجعه نمائید.

ژلوفن خیلی عالیه. اگه بخوری خیلی دردش کم میشه!
اون شوری هم مال لثته که هنوز بسته نشده!
دهنت هم احتمالا بوی نامتبوعی میده که کاملا طبیعیه تا وقتی که بخیه رو نکشی همینه!
آره سعی کن حرف نزنی بیشتر بنویس ههه!
من پارسال سه تاااا رو با هم جراحی کردم
تازه هنوز هم دندون خراب دارم ولی پول ندارم این بیمه تکمیلی دقیقا چیه؟! یه بیمه ای بود که فکر کنم باید از بیمه ی خودمون انصراف میدادیم تا بشه ازین بیمه استفاده کنیم،
شاید همونه. من سه تا جراحیم شد ۱۵۰

ژلوفن به اندازه ی بسیار دارم ولی امروز یکی فعلا بیشتر نخوردم. بیمه ایران با محل کار ما ی قرارداد بسته بود که تا سقف یک میلیون نود درصد هزینه های دندان رو خودش میداد.
دهنم بوی هیچی نمیده. چند بار با دستم و با پنبه امتحان کردم.
مرسی که هستی و اطلاعاتت رو به اشتراک گذاشتی

سلام و درود بر مجی میگم دندون درد بدتره یا سردرد مگرِنی یا سردرد عصبی حالا دو تا دندون پر کردیا این قد سوسول بازی در نیار بینیما بابا یه سه تا دندون پر کردی این ثد میخوری و خوش میگذرونی چه خبره مگه چه قد باید تقویت بشه خوبه که عمل آپانتیس نکردیا
ولی خارج از شوخی امیدوارم هر چه زودتر درد دندونات خوب بشه تا یه دهان برامون بزنی زیر آواز و بخونی باز ای الهه ناز با دل من بساز و … و یه خلاصه آلبومی بدی بیرون من یکی نمیدونم تا یه دهن بعد از کشیدن بخیه نخونی ول کنت نیستم خب دوستان تا از محله به بیرون پرت نشدم و اعمال قانونم نکردند الفرااااااااار
مجی جون امید که دندونات بهتر بشه و دردش هم از بین بره
در پناه حق بدرود و خدا نگه دار

وای بازم که من غلط غلوط نوشتم اون ثد نیست بلکه قد است میخواستم بنویسم این قد میخوری شده ثد به هر حال مجی زودی براااااام بخوون مجی باید بخونه مجی باید بخونه مجی باید بخونه و از … نترسه وای فیلتر شدم رفت پس الفرااااااار و بای

درود.
پس با این حساب شدی حکایت همون که میگن زندگی فقط صد سال اولش سخته!
با مزه بود.
اتفاقاً من هم خیلی دوست دارم یاد داشت های خیلی معمولیم رو این جا بذارم ولی چون فکر می کردم حتماً باید یه نکته آموزشی درشون باشه بی خیال می شدم و در وبلاگم می نوشتمشون.
از این پس چنین خواهم کرد.
الکی مثلاً میخوام پارسی رو پاس بدارم خخخخخخ
موفق باشی.

آره حسین جون. بنویس. اینجا میشه دفتر بزرگ خاطرات ما! همین حالاشم شده! من دانشجو بودم اینجا رو تأسیس کردم. بعد بیکار بودم. بعد شاغل شدم. دوباره بیکار شدم. بعدش شاغل شدم. فکر کنم تا چند روز دیگه دوباره بیکار بشم. و این چرخه همچنان ادامه دارد…

سلام
وااای خدای من
من ۵ تا دندون پرکرده دارم که ۲ تاش عصبکشی شده
۲ تا هم خراب دارم هنوز ولی دیگه واااااقعا حسش نیست برم درستشون کنم
دکتر من که همین که شروع به کار میکرد شروع به سوال پرسیدنم میکرد
چند سالته و…
توقع داشت تو اون وضعیت جوابم بدم

سلام. چطوری! اتفاقا دکتر من از اون کم‌حرف های تیر بودا! اطلاعات نه میداد و نه میگرفت! فقط کارو با مهارت و سرعتی مثال زدنی انجام می داد می رفت پی کارش و تو رو هم می فرستاد بری پی کارت!
باورت نمیشه از زمانی که شروع کرد، کمتر از پنج شش دقیقه دندونمو جراحی کرد، کشید و بخیه زد!
همه می گفتند مواظب باش دکترت اگه بلد نباشه، اینقدر اذیت میشی و ممکنه دندونتو تیکه تیکه کنه نتونه بکشه ولی این دکتر معرکه بود. فعلا که اینطوری فکر می کنم.
لذت ببر از زندگی!

آقا مجتبی درود. امیدوارم هر چه زودتر به میادین بازگردید و یََََََََََک دلی از عزا دربیارید. من که نمیدونم دندونام خراب هستند یا نه ولی خدا رو شکر برام کار میکنند فعلاً. هیچ وقتم فک نکنم پول پای ترمیم دندون بدم. سالم باشید

سلام مجتبی ,‌ خوشحالم که داری به سلامتت اهمیت میدی . این رو به دوستان کم سن تر میگم که سرمایه هنگفتی به نام سلامت دهان و دندان در اختیار دارند و باید قدرش رو بدونند .
هیچ قیمتی نمیشه روی دندون های اصلی سالم گذاشت و تمام این تبلیغاتی که از دندون پزشکان میشنویم , هیچ کدومشون و هیچ راهی باید بگم مثل پیشگیری و جلوگیری از پوسیدگی نمیتونه باشه . پس نذارین به اونجا و صرف هزینه های هنگفت بکشه که در آخر هم دندونهای طبیعی تون نمیشه .
بعد یه نکته رو هم اضافه کنم که مراقب باشین کسانی که به دندون پزشکی مراجعه میکنن ,‌پزشک یا پرسنل درمانی از ابزار یکبار مصرف استفاده کنند و رسم بر اینه که جلوی روی شما این ابزار باز بشن و از پوشش یا بسته بندی شون خارج بشن .
خب اینم جای بحث میتونه داشته باشه اما میشه با تذکر , یا شنوایی از این امر مطلع شد .
مثلا لوله ساکشن ای که به عنوان مکنده در دهان قرار میگیره , یک سر قابل تعویض داره که پلاستیکی هستند و در ابتدا به همراه یک آیینه کوچیک مخصوص دیدن پشت دندان , و بقیه لوازم , در یک پکیج کوچیک قرارش میدن که مختص به شخص هست و خیلی مهمه که با وجود بیماری ها , از اینها استفاده بشن .
امید که همه مون قبل از این به سلامتی مون بیشتر اهمیت بدیم . پیشگیری در سن پایین تر , بسیار بهتر از درمان در سنین بعدیه . دوستان جوان تر به هوش باشند . برای استفاده از بیمه ها هم اگر دوستانی اطلاعات دارند , در میون بذارند . خوشحال میشیم .
چون بیمه های کمی به دندون پزشکی پوشش میدن . منم یه خرج کلان و میلیونی دارم که اگه راهی باشه خوشحال میشم بدونم .

دقیقا صدای خش و خش و خرت و خرت کردن پاره شدن بسته های بهداشتی رو هر روزی که می رفتم، می شنیدم و بوی خوش عطر ابزار و مواد نو لذتی به اندازه ی تمیزی به من می داد!
باید برم کله‌پزی ی کاسه آب‌گوشت و سه چهارتا خوراک مغز بخرم بیارم بگذارم خنک بشه بخورم که نرم باشه اذیت نشم. شایدم آشی چیزی بخرم. تا بینم بیرون چی گیرم مییاد! بیمه ی خودمو بالا در جواب مظاهری توضیح دادم مهدی جان.
لذت ببر از سلامتیت!

سلام مُجی
خب الآن دیگه فکر کنم بهتری
ببین چرا گفتی احتمالا باز سر کار نری؟
باز دووونه نشی کارتو ول کنیاااا
منتظر دست نوشته های تو هستم و همچنین منتظر دست نوشته های بقیۀ دوستان هم هستم.
منم میخونمتون دیگه خخخ.
راستی مسواک بزرگترین نقش رو تو زندگی من ایفا میکنه.
آهااان پستچی هم میگه وظیفه بود کاری نکردم که.

ببین پری دریایی، این دفعه من کارو ول نمی کنم، بلکه کاره که داره منو ول می کنه! خخخ
خیالی نیست. بالاخره میگفت ی روز شادی ی روز غم، ی روز زیادو ی روز کم!
من عادت کردم با همش بسازم. این زندگی اونقدر تراشکاریم کرده که دیگه آبدیده شدم!

اگه بخوام غلطاتو بگم از رععععد بزرگ هم تشکر میکنی یا تظاهر به خوش اومدن میکنی ؟
اصولا تظاهر کار ناشایستیست و برازندۀ مدیران نیست خخخ
پسرم اگه امروز جراحی کردی با محلول چایی قِر نده هههه
در ضمن پتو رو بکش روت و بی خیال کثیف شدنش . هوا تهرون سرده . اونجارو نمیدونم . نهایت اینکه که کثیف میشه و بعداً میشوریش . آره پسرم به خودت سرما ندی .

سلام آقا مجتبی من کاملا درکتون میکنم دندون کشیدن بسیار سخته ولی خدا را شکر شما هم پولش رو داشتی و رفتی دندوناتو کشیدی من کلی دندون خراب دارم که به علت پول نداشتن نمیتونم برم دندونامو بکشم. من سال گذشته همین موقعها بود که رفتم گوشی بخرم نیم ساعت قبلش یک دندون درد شدیدی گرفتم که نگو و نپرس نمیدونم ربطش به گوشی خریدنم چی بود ولی خیلی درد داشت. اینو گفتم تا شاید بعضیها کمی بخندند.

سلام امیدوارم حالت خوب باشه من هم قبل از عید همش دندون پزشک بودم وای خیلی میترسیدم … واسه خونریزی بجای آب و نمک بهتر از چای و نمک استفاده کنی و اگر خون ریزی بند نیومد یه تیکه کوچولو گوشت قرمز رو نمک بزن و کباب کن و بزار اونجا یی که جراحی شده و خون ریزی داره خیلی زود خوب میشه.راستی منم خیلی وقت ها آقای پست چی بهم تذکر می ده دمش گرم.موفق باشی.

سلام خخخخخخخخخ آقای خادمی!!!!!! خوبه بیشتر بخورید، احتمالا خیلی اهل شکلات و شیرینی هستید که دندوناتون خراب شده؟ اما من با ۲۳ سال سن حتی یه دندون خراب ندارم. پس خوش بحال خودم شااااااااااااااد باشید بدرود.

سلام ساناز.
ببین، مهم نیست من اهل چی بودم، اگه مسواک درست و مرتب می زدم، هیچ وقت اینطور نمی شد. در ضمن من شش سال ازت بزرگتر هستم و اگه تا به سن من برسی سلامت دندوناتو حفظ کردی، اوکی! ایشالا که هیچ وقت هیچیت نشه ولی در کل ی مثلی هست میگن جوجه رو آخر پاییز می شمارند. خخخ
لذت ببر از زندگی!

مشتبهی با توجه به تجربه خودم و طب سنتی خمیر دندانها برای سلامت دندان اصلا خوب که نیستن هوچ بلکه مضر هم هستن . بهتره با مسواک و نمک و یا نمک دریا دندوناتو شستشو بدی .

برو بابا بزرگ! توم حالت خوشه ها! از درد دارم میپوسم! همه ی ذرات بدنم درد می کنند! مسواک واسه چیمه فعلا! دی روز ی مگافن و دو ژلوفن خوردم البته به فواصل زمانی پنج ساعت ولی بازم اذیتم. اگه خودش درد می کرد حرفی نبود، دهنمو که باز می کنم با اون طرفش، دقت کن، با اون طرفش ی آش یا سوپ خنک شده بخورم، این لامصب بازم درد میگیره! انگاری سه راهی باشه بین مفصل های فک، گلو و داخل دهان. بطور استراتژیکی همه جا رو تحت پوشش راداری دردناک خودش قرار داده. کاش درش نیاورده بودم. نه درد داشت، نه چیزیش بود، فکر کنم خودم دردی کرمی چیزی داشتم که به دکتره گفتم دندونام هر کاری دارن واسم بنویس همه رو انجام بدم اونم نوشت جراحی عقلت، یعنی دندون عقلت.
من کارم مکالمه به مدت هفت ساعت و نیم در روزه توی محل کارم. دیروز مرخصی بودم امروز مرخصی ندادندم نمیدونم چطوری باید با مشتری حرف بزنم در حالتی که فکم باز نمیشه؟!

وای شبو شور برات بمیره .
من نمیدونم چرا دکترا با دندون عقل مشکل دارن . من که اصلا بهشون کار ندارم
والا اون ته مها دارن زندگی میکنن ..تا کی مرخصی هستی؟؟
ای کاش توی این موارد اینچنینی با دیگرون ی مشورتی بکنی .
تو که میگفتی فقط خونریزی اذیتت میکنه خخخ دووم بیار . هیچی هم نخور . تا حالا ندیدم کسی از دندون درد و جراحیش مرده باشه. هاهاها شبو شور بمیره برات پسرم هاهاها

آخی طفلکی خخخ پس مشتبهی برای شبو شور بمیره . بیچاره شبو شور هاهاها
عیبی نداره با این کامنت دو تا از نبینکا کلی خندیدن خخخخ ارزش داشته شبو شوووور قربونی بشه هاهاها

شکلک رعد بلند بلند میگه ای خدا به این دو مریخی نبین الاصل عمر کلاغ و چابکی خرگوش و ثروت دیو ،عنایت فرما .
راستی کلمه نصیب واقعا یک کلمه ای که ببین های با سواد هم گاهی در املاش دچار مشکل میشن .
مشتبهی واقعا خیلی تیزه . دو زاریش زود میفته هاهاها

سلام و اما ما هم بیشتر خاطرات و اینا رو می خونیم شکلک توافق کامل با سارای خانمی عزیزم.

من از بعدی که دندون عقل هام رو جراحی کردم دیگه از دندون پزشکی کراهت دارم اصلا حسش نیست برم ولی خب ما معتقدیم دندون یه رکن اساسی هست و باید بهش رسید بنابر این همین پارسال دو تا از دندون هام رو روکش کردم و یکیشون که اساسی جراحی لازم شد که واااای بیچاره شدم ولی خب الآن خوبه سلام می رسونه ….

دیدگاهتان را بنویسید