سلام و عرض ادب به همراهان ارجمند محله نابینایان.
پیرو وعده شرکت پکتوس به جامعه هدف خود مبنی بر برطرف کردن مشکلات نرم افزار تبدیل متن به گفتار پکجاز، در آخرین روز های سال 1394 سومین بروز رسانی این نرم افزار، آماده دانلود برای کاربران است.
با توجه به تست این برنامه توسط متخصصان نابینای عرصه رایانه و ارائه گزارش مشکلات این برنامه به شرکت، در همین راستا و به ترتیب اولویت، در جهت رفع نقایص آن بر آمدیم.
البته، همزمان با رفع برخی مشکلات، امکانات جدیدی به این نرم افزار نیز اضافه شده است.
سومین بروز رسانی پکجاز با ایجاد 9 تغییر و اضافه شدن 3 امکان جدید.
با توجه به اقبال روز افزون نابینایان کشورمان به صفحه خوان محبوب NVDA، پکجاز را با این صفحه خوان سازگار کردیم. برای استفاده از پکجاز بر روی NVDA، می بایست پس از نصب برنامه و با کلید های اینسرت کنترل و اس، بر روی MICROSOFT SAPI 5 قرار گرفته و از پکجاز با سه صدای نوید، امید و آوا بر روی این SCREEN READER استفاده کنید.
برای بهبود کیفی تلفظ کلمات و عبارات خوانده شده در پکجاز به خصوص لغات محاوره ای، امکان ارسال کلمات یا عباراتی که بد تلفظ و خوانده می شوند، به برنامه اضافه شده است.
برای استفاده از این امکان، میبایست وارد منوی تنظیمات که میانبری از آن در صفحه میز کار شما با نام PacJaws settings نیز قرار دارد رفته، از طریق بخش تنظیمات کلی، بر روی گزینه ارسال کلمه یا عبارت کلیک کنید.
در این بخش، در ابتدا کلمه ای که اشتباه تلفظ می شود، سپس نحوه خواندن صحیح آن، و در مرحله بعدی مشخص کردن نوع کلمه از میان گزینه هایی که در اختیار شما قرار گرفته است را وارد کنید.
در نهایت، میبایست گزینه ارسال به شرکت را بزنید.
در این بخش، دکمه ای با نام بروز رسانی دیکشنری در نرم افزار گنجانده شده و قصد داریم هر دو هفته یک بار یا با رسیدن کلمات اصلاحی به یک تعداد مشخص، آن را برای کاربران قرار داده و شما با زدن بروز رسانی دیکشنری، میتوانید از بروز رسانی لغات با تلفظ صحیح در نرم افزار خود استفاده کنید.
یکی دیگر از امکانات جدیدی که به سومین بروز رسانی پکجاز اضافه شده و مورد درخواست بسیاری از کاربران نیز بوده است، امکان تبدیل فایل های متنی شما به یک فایل صوتی با فرمت mp3 است. با نصب نرم افزار، برنامه ای جانبی با نام
pactos word to mp3 converter بر روی صفحه دسکتاپ شما نمایان می شود. با کلیک کردن روی این برنامه که کار با آن بسیار آسان طراحی شده است، فایل وردی مورد نظر خود را باز کنید. سپس فایل صوتی شما در همان جایی که فایل متنی قرار دارد، با فرمت mp3 ساخته می شود.
توجه داشته باشید که تنها با دو فرمت doc و docx می توانید فایل صوتی بسازید.
همچنین ترجیحاً نام فایل شما به صورت انگلیسی باشد.
برای مثال اگر نام فایل شما ورزش.docx است، آن را به varzesh.docx تغییر دهید، سپس آن را به فایل mp3 تبدیل کنید.
نحوه خواندن از جمله سرعت و پیچ صدای شما در فایل صوتی، متناسب با تنظیمات شما در زمان استفاده از پکجاز بر روی کامپیوتر خودتان است.
برای مثال، چنانچه پیچ صدای امید در پکجاز شما روی 66 و سرعت آن بر روی 85 تنظیم شده باشد، فایل صوتی شما نیز دقیقاً با همین مشخصات گویا خواهد شد.
از طریق این امکان، شما می توانید تمامی متون خود از جمله رمان ها و جزوات خود را گویا کرده و با انتقال آنها بر روی گوشی های موبایل یا پلیر های خود، در هر زمان یا مکان، متون مورد نظر خود را به صورت گویا گوش کنید.
در ادامه، به صورت خلاصه به تغییرات پکجاز در بروز رسانی سوم اشاره می کنیم:
بر طرف کردن مشکلات مربوط به صدا، سرعت و پیچ در سه صدای امید آوا و نوید در بخش تنظیمات.
به جهت استفاده راحت کاربران عادی از این نرم افزار، سرعت صدا ها را در تنظیمات پیشفرض، آهسته تر در نظر گرفتیم. اما کاربران حرفه ای تر که عمدتاً متون را با سرعت بالا می خوانند، میتوانند به تناسب عادت خود، سرعت و پیچ صدا ها را تغییر دهند.
امکان پیشفرض کردن صدای مورد نظر شما و شنیدن آنلاین تغییرات، پیش از ذخیره کردن آنها .
امکان خواندن یا نخواندن علائم نگارشی در متون فارسی، توسط کاربر. چگونگی نحوه خواندن علائم نگارشی در متون انگلیسی، به انتخاب خود کاربران واگذار شده و میزان آن از طریق منوی تنظیمات جاز صورت میگیرد.
عدم تغییر تنظیمات صدای مورد علاقه شما با سوییچ کردن بر روی سایر صدا های پکجاز.
اضافه شدن منوی تنظیمات با نام PacJaws settings بر روی صفحه دسکتاپ جهت دسترسی راحت کاربران به آن.
امکان افزایش یا کاهش سرعت جاز به عنوان صفحه خوان متون انگلیسی، و اعمال این تغییرات همزمان در کار کردن با پکجاز.
بهبود پارا متر های صدای نوید نسبت به ورژن قبلی و خواندن دایلاگ باکس ها توسط این صدا در ویندوز 7.
ایجاد یک مکس منطقی میان حروف انگلیسی و فارسی که در ورژن قبلی این کلمات عمدتاً روی هم می افتادند.
سازگاری با ویندوز 10 و جاز 17. البته همچنان اندک مشکلاتی در ویندوز 10 وجود دارد که در بروز رسانی بعدی، بیشتر بر روی ویندوز 10 تمرکز خواهیم کرد.
اضافه شدن امکان ارسال کلمات یا عبارات با تلفظ نامناسب به شرکت از طریق بخش تنظیمات.
سازگاری کامل با آخرین ورژن صفحه خوان محبوب NVDA.
امکان تبدیل فایل متنی شما با پسوند doc و docx به خروجی صوتی با فرمت mp3.
چنانچه پیشتر گفته بودیم، کاربرانی که ورژن های قبلی پکجاز را در اختیار دارند، دیگر نیازی به دانلود کل برنامه ندارند.
برای اعمال این تغییرات بر روی پکجاز قبلی خود، تنها میبایست این برنامه 14 مگابایتی را
دانلود کرده
و بر روی ورژن قبلی پکجاز خود نصب کنید.
توجه داشته باشید که هنگام نصب این برنامه، میبایست حتماً بر روی یک صدای دیگر به جز پکجاز، برای مثال خود جاز سوییچ کرده و پس از نصب کامل نرم افزار، مجدداً بر روی پکجاز سوییچ کنید.
کاربرانی که تا به حال نرم افزار تبدیل متن به گفتار پکجاز را در اختیار نداشته اند، این برنامه را با حجم 175 مگابایت
دانلود کرده
و از پکجاز با مشخصات فوق استفاده کنند.
طبق بازخورد های کارشناسانی که این برنامه را تست کرده اند، همچنان این برنامه جای پیشرفت و توسعه در جهت رفع سایر نواقص خود را دارد که قطعاً در بروز رسانی های بعدی پکجاز، مد نظر شرکت پکتوس خواهد بود.
از جمله مهمترین آنها می توان به اضافه کردن صدا های پکجاز در پروفایل جاز، کاهش حجم بیشتر نرم افزار، تلفظ صحیحتر کلمات و عبارات محاوره ای و رفع سایر نقایص موجود در ویندوز 10 اشاره کرد.
با توجه به عدم پشتیبانی مایکروسافت و جاز 17 از ویندوز xp، بروز رسانی های ذکر شده در بالا، تنها در ویندوز های 7، 8 و 10، ورژن های 32 بیتی و 64 بیتی مد نظر شرکت پکتوس بوده و کاربران سیستم عامل xp، میبایست از ورژن های قبلی پکجاز استفاده کنند.
قول و قرار ما با شما، همچنان به قوت خود باقیست.
بروز رسانی رایگان نرم افزار پکجاز، تا رسیدن به یک استاندارد مشخص و رضایت نسبی کاربران خود همچنان ادامه خواهد یافت.
در جهت پیشرفت روز افزون این برنامه، دست شما را به گرمی می فشاریم و منتظر انتقادات، پیشنهادات و نظرات شما در این ارتباط هستیم.
روابط عمومی شرکت پکتوس: 26 اسفند 94
۴۶ دیدگاه دربارهٔ «دانلود سومین بروز رسانی نرم افزار پکجاز/ایجاد 9 تغییر و اضافه شدن سه امکان جدید»
سلام
این دیگه قطعا خودتی خخخ
مرسی که همیشه خبرها رو به موقع بهمون میرسونی و به فکر دوستای گوش کنیت هستی.
کاری که بهت سپردم رو انجام بده وگرنه با تبسم طرف میشیاااا خخخ حالا خود دانی یا امشب اون ایمیل به من میرسه یا وای وای وای خدا اون روزو نیاره خخخ خخخ خخخ.
سلام پریسیما. به روی چشم.
من تازه رسیدم خونه. آخر شب واست میل می کنم.
سلام. یک سوال : آیا پکجاز با ماهور مشکل داره؟ آخه من یک جایی خوندم که نوشته بود اگر از پکجاز میخواهید استفاده کنید باید ماهور رو حذف کنید. فکر کنم سایت ایران راوی بود. این مشکل برطرف شده یا نه؟
منتظر جواب شما هستم. پاینده باشید.
سلام عزیز.
از اونجایی که این دو نرم افزار ساختار های مشترک زیاد دارن، هم زمان با هم روی یک سیستم کار نمیکنن.
البته این پچ ۱۴ مگابایتی که به پکجاز قبلی وابسته هستش، قطعا هم زمان با ماهور کار نمیکنه.
اما فردا تست می کنیم میگیم که این ورژن جدید ۱۷۵ مگابایتی با ماهور همزمان کار میکنن یا نه.
در کل بعید میدونم که اینطور باشه.
ممنون از شما.
سلام به امیر عزیز
امیر جان من پکجاز را روی ویندوز ده نصب کردم .
ولی وقتی صدای نوید را میگذارم
هیچ چیز فارسی را نوید نمیخواند
یعنی امید وا آوا میخوانند
ولی صدایی از نوید در نمی آید ممنون میشوم راهنمایی کنید
سلام علی اصغر عزیز.
همونطور که در پست هم اشاره کردم، هنوز مشکلاتی رو با ویندوز ۱۰ داریم.
فعلا با دو صدای امید و آوا که اتفاقا کیفیت صدای بهتری هم نسبت به نوید دارن استفاده کن تا در بروز رسانی بعدی، همونطور که گفتم، بر روی ویندوز ۱۰ بیشتر تمرکز خواهیم کرد.
البته این مشکل خاص به زودی در اولین فرصت، پس از تعطیلات نوروز بر طرف خواهد شد.
از اونجایی که سیروس شکاری از پکجاز بر روی ویندوز ۱۰ استفاده میکنه، میتونی سؤالات مربوط به ویندوز ۱۰ رو از ایشون هم بپرسی.
قطعا بهتر میتونه راهنماییت کنه.
سلام و درود بر امیر آقا هواشناس و خبرنگار محله, میگم ای ول پسر خبر خوبی بهمون دادی فقط یه سؤال آیا این پکجاز میتونه جایگزین مناسبی برای پارسآوا باشه یا نه و آیا میتونیم هم زمان که پارسآوا نصبه پکجاز رو هم نصب کنیم باز هم مرسی بابت پستت در پناه حق بدرود و خدا نگه دار
سلام احمد جان.
دیگه این سلیقه ای هستش.
اما اگه بخوام به مزیت های پکجاز نسبت به پارسآوا اشاره کنم، باید بگم پکجاز رو ویندوز های ۶۴ بیتی کار میکنه.
اما پارسآوا تنها با ویندوز های ۳۲ بیتی سازگار هستش.
پکجاز کیفیت صدای بهتری داره.
همچنین در این ورژن شما امکان تبدیل فایل متنی خودتون به فایل صوتی با یک کیفیت قابل قبول رو دارین که این امکان به این شکل در پارسآوای ۲ نیست.
اینو هم بگم که میشه هم زمان از پکجاز و پارسآوا استفاده کرد.
ممنون از لطفت.
سلام.
خداییش اگه خودت نیستی بگوهاااا خخخ.
خب خسته نباشید میگم به تو و بچه های پکتوس که تونستن قبل از رفتن به تعطیلات این به روزرسانی رو منتشر کنن.
امیدوارم بچه ها هم بتونن بهتر ازش استفاده کنن و نظرات سازنده ای هم بدن تا نسخه ی بعدیش از این هم بهتر بشه.
فقط اگر بتونید تو نسخه ی بعدی امکان آپدیت آنلاین رو هم اضافه کنید خیلی بهتر میشه.
ممنون و موفق باشی.
سلام شهروز. مرسی. چشم.
البته از نظر حجم دانلودی چندان فرقی نمیکنه. چون کسایی که قبلا پکجاز رو داشتن، الان صرفا باید یه برنامه ۱۴ مگابایتی رو دانلود کنن.
سلام آقای سرمدی من دانلود کردم و روی nvda 2016.1 نصبش کردم اما….! صدای امید و آوا نیست چرا!
من با کلید های کنترل آلت و شیفتو و۵ رو که میزنم اصلا حرفی نمیزنه امید و nvda هنگ میکنه پس نتیجه میگیریم هنوز پک جاز با nvda سازگار نشده و به پااای ایسپیک هم نمیرسه
ببخشین که تند رفتم و قضاوت کردم چون اگه سازگار شده بود باید مثل آدم میومد بالا و کار میکرد اگه راهی هست که بشه راش انداخت بگید ممنون از ظحمتتون برای پست تشکر
ایام به کام!
سلام رضا جان.
احساس می کنم کمی زود داری قضاوت می کنی.
یکی از اهداف اصلی این بروز رسانی، سازگاری کامل با آخرین ورژن NVDA هستش.
ببین اگه میخوای اون SETUP 14 مگابایتی رو نصب کنی، باید اون پکجاز قبلی رو اول نصب کنی.
بعد برای نصب این SETUP جدید ۱۴ مگابایتی، اول سوییچ کن روی یک صدا به غیر از خود پکجاز، بعد که نصب تموم شد بیا رو پکجاز.
حالا برای NVDA.
اول باید به وسیله اینسرت کنترل و اس، بیای رو گزینه MICROSOFT SAPI 5
بعد میبایست وارد منوی تنظیمات NVDA بشی و در بخش VOICE پکجاز رو انتخاب کنی.
بعد دیگه کلا کار میکنه.
یعنی هر وقت که NVDA رو باز و بسته کنی، اگه بیای رو SAPI 5 پکجاز رو داری و اگه بری رو ESPEAK اون صدا رو داری.
هم روی ویندوز ۷ و هم روی ویندوز ۱۰، NVDA با پکجاز کار میکنه.
این مراحل رو انجام بده اگه نشد بزنگ بیشتر راهنماییت کنم.
۰۹۳۵۴۴۳۳۲۶۵.
سلام…. ممنونم…. نسخه پیشین را که قرار دادین نصب کردم اما چون jaws ندارم و سازگاری نداشت با NVDA نتوانستم استفاده کنم ازش…. خاطرم هست در دیدگاه ها برایتان نوشتم به این خاطر که در زمانِ عرضه ی نسخه ی اولِ این نرم افزار اغلبِ نابینایان از jaws استفاده می کردند برای قرار گرفتن رویآن طراحی شده بود و علتِ انتخابِ نامِ پک جاز هم این مسأله بود و از شما خواستم که در نسخه ی بعدی به دلیلِ افزایشِ کاربرانِ NVDA در میانِ فارسی زبانان نرم افزار را برای استفاده بر روی این صفحه خوان سازگار نمایید…. پس از من دیگر دوستان هم به این مسأله اشاره نمودند…. ممنونم از این که به خواستِ من و دیگر عزیزان عمل نمودید… نرم افزار را دریافت می کنم… امیدوارم بتوانم با تدابیری که اندیشیده شده از آن بر روی NVDA استفاده کنم…. پاینده باشید….
سلام دوست عزیز.
آره خب. قاعدتا ورژن قبلی که با NVDA سازگار نبود.
اما به درخواست شما عزیزان، یکی از اصلی ترین تغییرات مثبت این ورژن، سازگاری با نرم افزار محبوب NVDA هستش.
حتی ولو اینکه جاز هم روی سیستم شما نصب نباشه.
مراحلی که در پاسخ به رضا گفتم رو دنبال کنید. مشکل حل میشه.
الان من با یک ویندوز ۷ ۶۴ بیتی که جاز هم داره، میتونم با NVDA ;کار کنم.
امید هاشمی با ویندوز ۷ که اتفاقا جاز هم اصلا روش نصب نیست میتونه با NVDA کار کنه.
و سیروس شکاری با ویندوز ۱۰، خروجی پکجاز روی NVDA رو داره.
حالا شما اگه فقط میخواین این برنامه ۱۴ مگابایتی رو دانلود کنید، اول باید ورژن قبلی رو مجدداً نصب کنید، بعد این برنامه رو هم نصب کنید، البته هنگام نصب روی یک صدای دیگه مثلاESPEAK سوییچ کنید تا تداخل ایجاد نشه.
سپس مراحلی که در کامنت بالا توضیح دادم رو طی کنید.
قطعا با NVDA کار خواهد کرد.
منتظر خبر شما هستم.
سپاس.
پس از نوشتنِ دیدگاه، نسخه ۱۷۵ مگابایتی را دریافت نموده و نصب کردم… ویندوزِ هفتِ ۶۴ بیتی دارم… jaws هم روی سیستم عاملم نصب نیست و خوشبختانه به راحتی کار میکند بر روی NVDA نحوه انتخابِ صداهای پکجاز هم مانندِ انتخابِ صداهای پارسآوا بود همانطور که در متنِ پست فرمودین و به آسانی توانستم انتخابشان کنم… سرعتِ عملِ نرم افزار بسیار بهتر شده… اما همچنان در موردِ خواندنِ مقادیری از واژگان مشکل وجود دارد که با تکمیلِ بانکِ واژگانیِ نرم افزار در بروزرسانی های بعدی این مسأله هم برطرف خواهد شد…. به عنوانِ مثال همین ترکیبِ واژگانیِ «بروزرسانی» بُروزرِسِنّی » خوانده می شود…. «میاد» «مَیّاد»، میکس و مستر» که توسطِ NVDA به درستی خوانده می شود توسطِ پکجاز «میکس و مُسَتَّر»، و یا «فرمودین» که در متنِ دیدگاهِ خودم نوشتم «فَرمودیان» خوانده می شود… صدای امید که ظاهرا بر اساسِ صدای سعیدِ توکلی ساخته شده صدای رسا و خوبی است… اما اشتباه خواندنِ واژگان کاربر را قدری اذیت می کند… شما دیدگاهی که در پاسخِ من نوشتید را با پکجاز بخوانید می بینید که به عنوانِ مثال «هَستِش» را «هَستَش» می خواند… این خیلی خوبه که انقدر پیگیر هستین و تلاش می کنید و خودِ من امشب دیدم چیزی که هنگامِ انتشارِ نسخه پیشین خواستم به نسخه فعلی افزوده شده… امیدوارم در تعریفِ شکلِ صحیحِ تلفظِ واژگانی که در این نسخه اشتباه تلفظ می شوند برای نسخه بعدی نیز تلاش نمایند عزیزانِ پکتوس تا برایمان قابلِ استفاده تر باشد… من کماکان با صدای «هیچکس» در NVDA یا نهایتا با صدای مینای پارسآوا راحتتر از رایانه استفاده می کنم… اما این نسخه از پکجاز را هم بر رایانه ام نگاه خواهم داشت و گهگاه برای خواندنِ برخی مطالب مانندِ اخبار از آن استفاده خواهم نمود…. بی نهایت ممنونم از زحماتِ شما آقای سرمدیِ گرامی و بهتون خسته نباشید میگم…. پیشاپیش نوروزتان مبارک… امید که سالی پربار و به یادماندنی در پیش داشته باشین در کنارِ خانواده ی خوبتون…
سلام مجدد به مرد اردیبهشت.
خوشحالم که نصب کردین و مشکلی برای کار کردن با NVDA ندارین.
قطعا برای خواندن متون طولانی کار کردن با صدای امید پکجاز بسیار بهتر و قابل تحملتر از ESPEAK هستش.
هر چند از طرفی هم نمیشه منکر چابکی ESPEAK شد.
اما در خصوص نحوه تلفظ لغات، به ویژه عبارات محاوره ای چنانچه در پست هم بهش اشاره کردم، شما درست میگین.
قطعاً یکی از اصلی ترین اهداف در بروز رسانی بعدی همین مسئله خواهد بود.
اما به جهت رفع همین مشکل هست که امکان ارسال این گونه لغات از طرف کاربران به شرکت رو قرار دادیم.
یکی از عواملی که پارسآوا در جهت بهبود خوانش کلمات توسعه پیدا کرد، اصلاح عبارات ناصحیح توسط خود کاربران بود.
اگه در کنار یک سری مشکلات ساختاری کاربرانی که از پکجاز استفاده می کنن به محض رو به رو شدن با کلماتی که غلط تلفظ میشوند این عبارات رو برای شرکت از طریق منوی تنظیمات ارسال کنن، به راحتی میشه در عرض کمتر از یک سال حجم قابل توجهی از این نوع کلمات رو اصلاح کرد.
چون امکان بروز رسانی دیکشنری رو هم در این ورژن در نظر گرفتیم.
ممنون از شما.
سلام امیر جان. اولاً خیلی متشکرم که قبل از تعطیلات نوروز به نوعی پیشاپیش به نابینایان عیدی دادید و انصافاً که عیدی خوبی هم دادید! من و برادرم که ۱ساعتیست که پکجاز ۱۷۵مگابایتی رو دانلود کردیم و نصبش کردیم خیلی بهتر شده. خوشبختانه آنچه که مد نظر ما بود یعنی پیشفرض کردن صدای نوید و همچنین بهبود کیفیت آن خوب شده. من الآن دارم با همین برنامه که روی جاز۱۶ نصبش کردم این پست و کامنتهای آنرا میخونم و دارم با همین برنامه کامنت مینویسم. سرعت تایپم خیلی خوب شده. به جرأت میتونم بگم مشابه پارسآوا شده. فقط یه موردی خیلی خیلی کوچولویی الآن در حین تایپ دارم میبینم اینکه, نوید برخی از حروف رو مثل ت ب ث ف خ ه رو یه مقدار بد تلفظ میکنه, حالا این نظر منه دیگر دوستان بهتر میتونن نظر بدن. البته بازم بنظرم این مورد به اصل کار خللی وارد نمیکنه و کار شما همچنان عالیه. خوشبختانه مکثهای این بروز رسانی خیلی خیلی بهتر شده و حتی در موارد نادری اصلاً مکثی مشاهده نمیکنم. احمد میگه سرعت نوید هم خیلی خوب شده و از نظر سینک بودن با جاز در قرائت متون خیلی خیلی بهتر شده.
در مورد صداهای آوا و امید چون خود ما بیشتر تمایل روی صدای نوید داریم هم به دلیل سلیقه ای که داریم و هم به دلیل اینکه شما در مصاحبه ای که با جواد حسینی داشتی فرمودی این دو صداها صداهای انسانی هستند و مکث توشون طبیعی هست, لذا در مورد این صداها نظری ندارم.
در پایانم عید نوروز و فرا رسیدن سال جدید رو به شما و همکاران زحمت کش شما تبریک میگم و سالی خوش همراه با پیشرفتهایی چشمگیر و بهتر از نسخه فعلی براتون آرزو میکنم. موفق باشید. مهدی و احمد عزیززاده خرمی.
سلام به مهدی و احمد گل.
ممنونم از لطف شما عزیزان.
آره در چند تا از حروف نوید یکم نویز داریم. البته تا جای امکان بهترین حالت رو در نظر گرفتیم و این مسئله در خواندن خللی رو ایجاد نمیکنه.
در خصوص اون مصاحبه هم اون حرف من بر میگرده به شیوه متفاوت برنامه نویسی این دو سبک از صدا که بر اساس اون استدلال گفتم طبیعی هستش.
خوشحالم که کاربران قدیمی پکجاز از جمله تو و احمد از این ورژن راضی هستید.
امیدوارم بتونیم روز به روز رضایت شما رو بیش از پیش جلب کنیم.
سلام
بسیار عالی هست اما چرا از روش نرم افزار پارسآوا استفاده نمیکنید؟
آخه خیلی عالی هستش یعنی معایبش نسبت به پکجاز یک به هزار هست.
اصلا هنگ نداره فقط تنها مشکلش قفل سختافزاری آن هست که اون هم تا حدی حل شده اما متاسفانه روی بعضی از ویندوزها و یا بعضی سیستمها کار نمیکنه و اگر شما هم وقت خودتون رو صرف این گونه روش برنامه نویسی بکنید خیلی زودتر موفق میشید.
جالب اینه که سابقه برنامه پکجاز از پارساوا به مراتب بیشتر هست و معایبش هم نسبت به پارساوا بیشتر است.
آخه چرا؟ کاش هرچه زودتر بتونید یه نسخه از پکجاز ارایه بدید که خیلی بهتر از پارساوا کار کنه.
به هر حال التماس دعا موفق باشید.
سلام به جناب علمدار عزیز و گرامی.
خب اگه بخوایم فنیتر بحث کنیم، باید بگم شیوه برنامه نویسی پارسآوا، بر پایه Mbrola هستش.
یعنی دقیقا همین روشی که صدای نوید پکجاز از اون استفاده میکنه.
در این روش، صدا روباتیک هستش و طبیعتا سرعت بیشتری داره و سبکتر عمل میکنه.
اگه صدای نوید پکجاز رو با صدای پارسآوا مقایسه کنید، اشتراکات زیادی رو در این دو صدا پیدا خواهید کرد.
اما پکجاز علاوه بر این روش، از دو صدای دیگه هم بهره میبره.
یعنی امید و آوا که کیفیت صدای بهتر و طبیعیتری دارن و اصطلاحاً به صدای انسانی معروف هستن.
در این روش، از شیوه برنامه نویسی HTS استفاده شده.
در این روش، کیفیت صدا بهتره، اما صدا یکم مکث داره و کندتر عمل میکنه.
به نظرم زمانی میشه این دو نرم افزار رو با هم مقایسه کرد که ما در پارسآوا هم شاهد اضافه شدن صدای طبیعی علاوه بر صدای روباتیک هم باشیم.
اگه اون صدای طبیعی و به اصطلاح انسانی دقیقا مثل صدای فعلی پارسآوا سبک و چابک عمل کرد، اونوقت حق با شماست.
ضمن اینکه یکی از مهمترین مواردی که در بروز رسانی دوم پکجاز بر طرف شد، عدم هنگ نرم افزار بود که به نزدیک به صفر کاهش پیدا کرده.
البته نمیتونیم ادعا کنیم به هیچ عنوان هنگ نداره.
اما نسبت به دو سال پیش که روزی چند بار هنگ می کرد، بسیار بسیار بهتر شده.
از نقد شما ممنونم، و در نهایت امیدوارم روز به روز شاهد توسعه بیشتر TTS های فارسی باشیم و برسه روزی که ما در ایران، دارای یک SCREEN READER مستقل باشیم.
انشا الله.
با سلام.
جناب سرمدی معذرت میخوام آیا اگه هر کتاب یا جزوه ای در این پکجاز بگذارند به گفتار تبدیل میکند؟ و پارسآوا برامون میخونه؟
با تشکر.
سلام و عذرخواهی از شما بابت تأخیر در پاسخگویی.
جناب داوود حسینی، شما به وسیله برنامه pactos word to mp3 converter که یک shortcut از اون در صفحه دسکتاپ شما قرار داره، میتونید فایل های متنی خودتون رو که پسوند doc یا docx دارن، گویا کنید و اون رو مثل سایر فایل های صوتی و با پلیر هایی که خودتون استفاده میکنید، گوش بدین.
فقط توجه داشته باشین که اسم فایل شما، باید به حروف انگلیسی باشه.
مثلاً اگه یک متن رو در یک فایل ورد با نام داوود.docx دارین، اونو به davood.docx تغییر بدین و بعد توسط نرم افزاری که در بالا بهش اشاره کردم، اونو به فایل صوتی با فرمت mp3 تبدیل کنید.
سلام آقای سرمدی
عیدی واقعا عالییی دادید
به نظر من پکجاز داره خیلی خوب پیشرفت میکنه و بزرگترین مشکلاتش هم حل شده مشکلی مثل خوردن رم که باعث میشد سیستم هنگ کنه
امیدوارم پکجاز به جایی برسه که دیگه در اولویت موتورهای صوتی قرار بگیره
چندتا سؤال داشتم از خدمتتون
۱: آیا این ورژن از پکجاز با ویندوز xp کار نمیکنه؟
۲: آیا این بروز رسانیها روی navid هم صورت گرفته؟برای مثال navid هم مثل پکجاز قدیمی رم میخورد و باعث هنگ سیستم میشد
در ضمن اگه میشد صداهای امید و آوا هم روی اندروید بیاد واقعا عالی میشد
باز هم ازتون ممنونم
سلام محمدجواد عزیز.
همونطور که در پست اشاره کردم، تغییرات جدید شامل ویندوز xp نمیشه.
بله در خصوص صدای نوید هم اعمال شده.
البته منظور نوید پکجاز هستش نه مجموعه نرم افزاری نوید که شامل ۶ تا برنامه میشه.
در خصوص سازگاری صدای امید و آوا با سیستم عامل اندروید هم باید بگم کلیت این مسئله در دستور کار شرکت هست، حتی در اصل الان این اتفاق هم افتاده.
اما در صدد افزایش سرعت کار با نرم افزار هستیم تا اونو عرضه عمومی کنیم.
در نهایت هم اینو بگم هدف شرکت پکتوس هم رسوندن این نرم افزار به حدیه که در اولویت سایر tts های فارسی قرار بگیره، که امیدوارم در آینده این اتفاق بیفته.
من یه سوالی داشتم چرا ما تو ورد تایپ میکنیم حرفها رو نمیخونه و کلمه به کلمه میخونه از کجا باید تنظیم کنیم که این مشکل برطرف بشه اینو بگم که خود جاز من تنظیم شده که حرفها هم که تایپ میکنم بخونه اما وقتی با پکجاز تایپ میکنم حرفها رو نمیخونه
و سوال دیگه اینکه در بخش ارسال واژه ما تلفظ کلمه رو باید چه جوری بنویسیم
سلام دوست عزیز. اگه تنظیمات جازتون رو در دو حالت کارکتر و ورد قرار بدین، قطعاً باید بخونه.
با اینسرت و ۲، وارد ستینگ سنتر بشین، بعد یه تب بزنید، از بخش یوزر، برین راست، بعد یه دونه بیاین پایین تا به گزینه کیبورد اکو برسین، بعد با اسپیس گزینه کارکتر و ورد رو انتخاب کنید.
در خصوص نحوه اعراب گذاری کلمه ای که غلط تلفظ میشه هم باید بگم فرض کنید یه کلمه داریم به نام کیروش.
اونو طوری با حروف صدا دار مثل ِ و ُ بنویسین که در نهایت درست بخونه.
مهم نیست در تب دوم که شیوه صحیح کلمه رو مینویسین، شیوه کل نگارش اون درست باشه.
مهم اینه که از نظر فونتیکی نرم افزار درست بخونه.
ما بعدا یک سری لغات که اصلاح شد رو میذاریم بعد شما با زدن دکمه بروز رسانی دیکشنری، اون لغات رو به صورت اصلاح شده در سیستمتون خواهید داشت.
اما تستی که خودم کردم بگم البته من هم مثل بیشتر دوستان با صدای نوید کار کردم چون متاسفانه هنوز اون صدای امید و آوا در خوندن متون با مکث روبرو هستند اما انصافا سرعت صدای نوید خوب است من در مورد NDVA بگم که از افزونه صدای دو گانه ای که در همین سایت جناب مصدق آموزشش رو دادند استفاده کردم و فعلا که با این روش خوب کار میکنه
خوشحالم که با صدای مورد علاقتون بر روی nvda میتونید کار کنید و مشکلی ندارید.
سلام ممنون از لطف شما
موفق باشید.
سلام خانم کاظمیان. سپاس بابت همراهیتون.
سلام آقای سرمدی.
از طرف خودم از زحمات شما در شرکت پکتوس سپاسگزارم
من پکجاز جدید رو دانلود کردم
نرم افزار در ویندوز xp درست کار نکرد و من به جز صدای eloquence, خروجی فارسی دیگری نداشتم
به نظر من با این که freedomscientific و microsoft windows xp رو پشتیبانی نمیکنن, بهتره که شرکت پکتوس windows xp رو تا جایی که ممکنه پشتیبانی کنه به این دلایل
۱:شرکت nvaccess هنوز پشتیبانی nvda رو از xp قطع نکرده
۲:ممکنه بچهها به خاطر بعضی مشکلات نتونن از ویندوز ۷ به بعد استفاده کنن خود من به خاطر فضای کم نمیتونم در کامپیوترم ویندوز ۷ نصب کنم
۳: بعضی سیستمها هستند که به علت قدیمی بودنشون ویندوز ۷ روی اونها نصب نمیشه
یا اگر واقعا برای شرکت سخت هستش که نرم افزار رو با ویندوز xp ساز گار کنه حد اقل در صورت امکان یک نسخه برای xp وجود داشته باشه که nvda رو پشتیبانی کنه خیلی میتونه خوب باشه چون من خودم بیشتر از nvda استفاده میکنم و کمتر سراغ جاز میرم
نکته ی بعدی این هست که من پکجاز رو روی ویندوز ۷ هم نصب کردم
نرم افزار به خوبی کار کرد و احتیاجی نبود در منوی voice settings تیک گزینه ی Use spelling functionality if supported رو برداریم تا nvda حروفی که تایپ میکنیم رو بخونه
ولی با تبدیل متن به صوتش مشکل داشتم
به این صورت که وقتی فایل رو با نرم افزار باز میکردم به خطای
file read error بر خورد کردم
در آخر هم از این که هنوز نرمافزار پکجاز رو با توجه به این که قرار داد تموم شده پیشرفت میدید تا مشکلات نرم افزار کمتر بشه خیلی ممنونم
سلام مجدد به محمدجواد عزیز و گرامی.
خب طبیعتاً چون این نسخه از xp پشتیبانی نمیکنه، طبیعی هست که رو سیستم عامل xp تو هم صداش در نیاد. تنها ۷، ۸ و ۱۰.
کما اینکه گفتی با ویندوز ۷ مشکلی نداشتی.
اما اون پیشنهادی که در باره سازگاری nvda با xp دادی، قابل بررسی هستش.
حتما مطرح میکنم و در بروز رسانی بعدی مد نظر خواهیم داشت.
در خصوص تنظیماتی که در voice settings nvda گفتی، ما صرفا برای خوندن گفتیم باید صدای پکجاز انتخاب بشه.
در خصوص تایپ حروف مشکلی نداره و به صورت پیشفرض تنظیم هستش.
برای تبدیل به فایل صوتی هم احتمال زیاد نام فایلت به صورت فارسی بوده که با همچین اروری رو به رو شدی.
اگه فرمت های فایلت doc یا docx باشه و اسم فایلت هم با حروف انگلیسی، باید تبدیل بشه و در این صورت مشکلی نداره.
سلام و خسته نباشید خدمت امیر سرمدی نازنین و گلم.
خسته نباشید.
مشکلی که من با نوید و پکجاز همچنان دارم, این است که وقتی در اینترنت هستیم متنی که نصفش انگلیسی هست و نصفش فارسی تا به کلمات فارسی میرسه مکث زیادی داره و همچنان کندی سرعت رو در پکجاز حس میکنم.
مخصوصا زمانی که جاز رو میبندی طول میکشه تا جاز باز بشه.
هنگیش نمیگم برطرف شده بلکه کمتر شده
مشکل اساسی مکث بین حروف انگلیسی و فارسی است.
بازم ممنون از شما
سلام محسن جان.
این مکث رو کمتر کردیم.
اما مسئله ای که باید بهش اشاره کنم، اینه که کسانی که از ویندوز های ۶۴ بیتی استفاده می کنن و رم و CPU بالاتری دارن، این مکث رو خیلی کم حس میکنن.
اما کسانی که ویندوز های ۳۲ بیتی دارن و یک سیستم سخت افزاری پایینتر، این مکث بیشتر حس میشه.
سلام امیر. منم از تو و همه کسایی که تو شرکت پکتوس زحمت میکشن تشکر میکنن. راستش من نسخه ۱۷۵ مگابایتی رو نصب کردم. ولی با nvda کار نکرد. وقتی سپی ۵ رو انتخاب کردم تو وویس ستینگ پکتوس یا پکجاز وجود نداشت. فکر کنم جاز باید رو سیستم نسب باشه. من اصلا جاز نصب نکردم. ممنون میشم راهنمایی کنی. امیدوارم هرچه زودتر این مشکل برطرف بشه. بازم ممنون
سلام عباس جان.
یکی از مواردی که در این بروز رسانی مد نظر داشتیم، عدم وابستگی صد در صد پکجاز با جاز هستش.
یعنی الان در سیستم هایی که جاز هم نصب نباشه، پکجاز صرفاً با nvda کار میکنه.
مواردی رو که در پست نوشتم، کامل بخون.
برای سازگاری با nvda بعد از اینکه با اینسرت کنترل اس، microsoft sappi 5 رو انتخاب کردی، بعد باید با اینسرت، کنترل v، وارد تنظیمات voice nvda بشی و پکجاز رو انتخاب کنی.
یک بار nvda رو ببند و باز کن دیگه باید صدا های مختلف پکجاز رو بر روی nvda داشته باشی.
اگر مشکلی بود تماس بگیر.
سلام آقای سرمدی. با سپاس از شما که برای دوستان نابینا زحمت میکشید صادقانه به شما خدا قوت عرض میکنم. در مورد این پست شما باید بگم که من نسخه ۱۴ مگابایت پکجاز را روی نسخه قبلی پکجاز میخواستم نصب کنم ولی اجازه نصب رو سیستم بهم نداد من روی یک سیستم دیگه که ویندوز ۸.۱ بود میخواستم نصب کنم باز هم با خطای سیستم مواجه شدم. من نسخه قبلی پکجاز که ۲۰۱۵.۲ بود رو از سیستمم حذف کردم و نسخه ۱۴ مگابایت رو نصب کردم این بار نصب شد منتهی وقتی خواستم برنامه را اجرا کنم هیچ واکنشی از پکجاز مشاهده نشد و اصلا صحبت نمیکرد. لطفا راهنمایی کنید که ایراد کار از کجا هست تا این مشکل رو برطرف کنم؟ ممنون از شما.
سلام هادی جان.
در حالت نخست، احتمالا هنگام نصب برنامه، موتور صوتی سیستمت روی پکجاز بوده.
هنگام نصب باید روی یک موتور دیگه سوییچ کنی. در غیر این صورت خطا میده و فایل های جدید که در ستاپ ۱۴ مگابایتی قرار داره، به درستی کپی نمیشه.
در حالت دوم هم که طبیعیه اون پکجاز ۱۴ مگابایتی به تنهایی کار نکنه.
چون این صرفاً یک آپدیت هست برای کسانی که ورژن قبلی پکجاز روی سیستمشون نصب باشه.
با سلام، خدمت آقای سرمدی عزیز و تمامی زحمتکشان شرکت پکتوس. واقعا نهایت سپاس رو دارم از حسن نیت این شرکت. من هم این برنامه رو دانلود کردم و رو ویندوز ۸ ۶۴ بیتی تست کردم، مکثش بهبود پیدا کرده ولی همچنان به قوت خود باقیه. دومین ایرادش هم هنوز در بعضی مواقع دو صدا باهم قاطی میشه. ولی امکاناتش بهتر شده و نسبت به نسخه های قبلیش عالیه. فقط یه پیشنهاد: اگه بشه تو نسخه های بعدی user dictionary اضافه بشه که خودمون هم بتونیم بهش کلمه بدیم و نحوه درست خوندنشو تعریف کنیم دقیقا مثل برنامه های فارسی دیگه، این خیلی بهتر میشه. من از ویندوز ۱۰ هم استفاده میکنم رو اون ویندوز هم تست میکنم و نتیجه رو تو کامنت مینویسم. بازم صمیمانه از زحمات بیدریغتون متشکرم و از ته دل خسته نباشید میگم. پاینده باشید همیشه
سلام امید جان. ممنون از لطفت.
پیشنهادی که مطرح کردی رو قطعاً در بروز رسانی بعدی مد نظر خواهیم داشت.
ممنون میشم هر وقت روی ویندوز ۱۰ هم تست کردی، بهمون بازخورد بدی.
بازم سپاس دوست خوبم.
سلام امیر. اولش تشکر از زحماتت. بعدش من از ویندوز ۱۰ ۳۲ بیت استفاده می کنم، میخوام ایرادایی که بعد از نصب پکجاز باهاش مواجه شدم بگم تا در رفعش کوشش بشه. اول این که در هنگام نصب، اجازۀ تغییر مسیر نصب رو بهت نمیده و برنامه رو در C:\pactos نصب می کنه. بعدش این که هر وقت به الکونس سویچ می کنی در بازگشت مجدد به پکتوس نرم افزار درست نمی خونه و باید جاز یه بار باز و بسته بشه. بعدش این که وقتی به تنظیماتش میری نرم افزار دو صدایی میشه انگار دو تا جاز همزمان روی سیستم حرف می زنن. البته اول هر تبی از تنظیمات اینجوریه ولی بعدش درست میشه. بعدی این که هنگام حذف، نرم افزار کاملا پاک نمیشه و همون پوشه صد و خورده ای مگابایتی توی درایو C باقی می مونه که باید خودت حذفش کنی. ضمنا پروفایلایی که واسۀ جاز می سازه در هنگام حذف پاک نمیشن، ضمنا یه چند تا فایلیم که در Settings\enu جاز برای سهولت در کاربرد نوید میذاره پاک نمیشن، من موندم پس uninstaller این نرم افزار چی کار می کنه؟ امیر جون، اینایی که گفتم فقط تو کمتر از سه دقیقه دستگیرم شد، یعنی نصبش کردم و بعد از سه دقیقه حذفش کردم، اگه بیشتر باهاش کار می کردم شاید بیشترم دستگیرم میشد. فکر کنم هنوز باید خیلی روش کار بشه. بازم پیروز باشی. بای.
سلام جناب مصدق گرامی.
ای کاش سایر بخش هایی که به نرم افزار اضافه شده رو هم روی ویندوز ۱۰ تست میکردین و بیشتر به ما بازخورد میدادین.
اینکه در تبدیل متن به صوت یا کار با nvda مشکلی داشتین یا نه و و و.
به هر حال ممنون از شما. قطعاً تمامی نکاتی که دوستان دارن مطرح میکنن رو یادداشت کردم و مد نظر قرار خواهیم داد.
سپاس مجدد.
سلام و تشکر از دوستانی که نظرات خودشون رو در باره این بروز رسانی پکجاز گفتن.
من پنجشنبه در سفر یک روزه خارج از تهران بودم و دسترسی به نت نداشتم.
شب هم که اومدم، درگیر تنظیم پست جشنواره بودم.
امروز جمعه پاسخگوی سؤالات شما عزیزان خواهم بود.
درود لطفا اگه میشه قبل از نصب راهنمای صوتی نصبرو توی نرم افزار بذارید مرسی
درود
امیر جان عیدت مبارک .
راستش من قبلا نگارش های قبل اصلا نتوانستم فعالش کنم .اما اینبار با ۱۷۵ آن خودکار در جاز فعال شد ولی در ان وی دی ای فعال نشد .که امروز با مراجعه به کامنت ها و پاسخ کامل شما توانستم به راحتی در ان وی دی ای هم فعالش کنم .البته قبلش پارس آوا را حذف کردم که ای کاش اینکار را نمی کردم .خلاصه اینکه عزمتان را می ستایم و امیدوارم این نرم افزار به زودی بتواند تمام نیازهای نابینایان را مرتفع نماید .البته الان که به تنظیمات میز کار می روم آیکون آن را پیدا نمی کنم .به هر حال امروز از همیشه بیشتر خوشحال هستم و توفیقات شما را آرزومندم.
بنام خدا
با عرض سلام و ادب خدمت همکاران ساعی و پر تلاش شرکت پکتوس, همچنین عرض سلامی هم دارم خدمت دوست خوبم امیر سرمدی عزیز.
ضمن آرزوی توفیق روزافزون برای تکتک شما گرامیان, خواستم در خصوص Packjaws مطلبی رو عرض کنم.
خدمت شما عارضم که بنده داشتم دیشب به فایل صوتی مربوط به مشروح نشستی که در ۲۰ تیرماه ۹۴ در دفتر روزنامه ایران سپید داشتید گوش میدادم. انصافاً نشست خوبی بود, با توضیحاتی که مهندس صادقپور و بحری عزیز و امیر جان دادند خیلی از شبهاتم برطرف شد.
لذا تصمیم گرفتم این نامه رو خدمت شما بنویسم و به عنوان یه کاربر قدیمی شرکت, بگم که: حیفه واقعاً چرا بروز رسانی چهارم این برنامه منتشر نشده؟ درسته که بنا به اذعانی که خیلی از حضار در جلسه داشتند و آنچه که ما هم دریافتیم نسخه سوم خیلی خیلی قابل قبولتر از نسخه ای بود که توسط بهزیستی خریداری شده اما باید این نکات رو هم در نظر داشته باشید که:
اولاً, همین نسخه قابل قبول و تا حدود زیادی با کیفیت روی برخی از ویندوزها و برای برخی از کاربران به هر دلیل خوب کار نمیکنه و با مشکل مواجه هستند.
ثانیاً, همین نسخه خوب هم, علیرغم برطرف شدن ایرادات و اشکالات نسخههای پیشین, دارای مشکلاتی هم هست که خوشبختانه مهندسی گرامی و از جمله خود امیر جان عزیز هم به این اشکالات اذعان داشتند, مضافاً به اینکه بنده هم مدتی پس از انتشار بروزرسانی سوم, از آنجا که با صفحهخوان Jaws کار میکنم و سیستم عاملم هم Windows7 هست یه سری ایرادات و همچنین یه تعدادی پیشنهاد رو خدمت امیر عزیز هم بصورت ایمیل و هم در قالب کامنتهایی بیان کردم, وانگهی
با توجه به اینکه در حال حاضر Jaws2018 در دسترس ما قرار داره و خوشبختانه نیازی هم به FixPersian نداره, لذا ما دقیقاً نمیدونیم آیا نسخه سوم برنامه با این Jaws برای هر کاربری که از این ورژن استفاده میکنه سینک هست یا نه؟
مَخلَص کلام اینکه, از شما عزیزان تقاضا دارم بروزرسانی چهارم رو هم منتشر کنید و یا حداقل با انتشار یه بروزرسانی پرونده Packjaws رو ببندید.
هرچند بنده در حال حاضر پارسآوای۳ رو تهیه کردم از طریق یکی از دوستان, اما به جد میگم که رضایت کاملی از اون ندارم, هم از نظر کیفیت صدا هم از نظر خوانش جملات.
باز در قیاس با پارسآوا Packjaws از نظر من خیلی خیلی بهتره.
در پایان این نامه, ضمن تشکر مجدد از شما بابت زحماتی که برای ما نابینایان متحمل میشید, باز دیگر متذکر میشم و تقاضا دارم برنامه Packjaws رو بروزرسانی کنید.
متشکرتم.
ارادتمند: مهدی و احمد عزیززاده خرمی.